Brussels South Charleroi Airport (BSCA) heeft Nomios de migratie toevertrouwd van haar WiFi infrastructuur voor passagiers, evenals het onderhoud voor de komende vijf jaar. De migratie werd op zeer korte tijd voltooid, zonder de minste onderbreking van de dienstverlening.
Meer dan vijf jaar geleden installeerde BSCA een Wi-Fi-infrastructuur met Juniper access points (AP's), Meraki switches en routers, en Allied Telesis apparatuur op het tarmac. "Voor ons is Wi-Fi in twee opzichten belangrijk: ten eerste om connectiviteit te bieden aan onze passagiers en ten tweede om ons in staat te stellen om studies en analyses uit te voeren van zowel het gedrag van de passagiers als onze interne activiteiten", legt Thomas Fercot, IT Director bij BSCA, uit. Aangezien het huidige contract ongeveer een jaar geleden afliep, besloot BSCA een nieuwe partner te selecteren om de Wi-Fi-infrastructuur in eigen beheer over te nemen, rekening houdend met het feit dat de technologische overeenkomst bepaalde dat de luchthaven na afloop eigenaar van de apparatuur zou worden.
Vereisten
BSCA lanceerde een aanbestedingsprocedure voor dit contract. Nomios stelde BSCA voor om de situatie en de specifieke behoeften van de luchthaven te analyseren, vooral omdat Nomios net een gelijkaardige offerte had gewonnen voor de luchthaven van Rijsel. De uitdaging bestond erin de bestaande uitrusting over te nemen en de volledige bestaande omgeving te migreren naar de eigen IP-infrastructuur van BSCA. Een bijkomende moeilijkheid was dat er weinig documentatie beschikbaar was en dat alles gecoördineerd moest worden om een soepele migratie met minimale impact op de gebruikers mogelijk te maken.
"We zochten een partner die de hardware en software kon overnemen, de upgrade kon verzorgen en ons kon helpen bij het exploiteren van de passagierslocatiegegevens op de luchthaven," voegt Thomas Fercot toe. "Daarnaast moest deze serviceprovider gecertificeerd zijn voor Juniper, Meraki en Allied Telesis en zowel de vaardigheden als referenties hebben om de oplossing als zodanig over te nemen."
Migratie
Na de aanbesteding werd Nomios medio november 2023 geselecteerd, waarbij de migratie tegen het einde van het jaar voltooid moest zijn - een bijzonder krappe deadline. Een andere uitdaging was de noodzaak om de beschikbaarheid van de service te garanderen. "Je moet er rekening mee houden dat een luchthaven operationeel is van ongeveer 4 uur 's morgens tot middernacht, wat een zeer beperkte kans biedt om in te grijpen als we een optimale ervaring en servicekwaliteit willen bieden aan de luchthavenpassagiers," voegt Thomas Fercot eraan toe.
De configuratie omvatte 190 traditionele Access Points (AP's), 93 Bluetooth AP's, 41 Cisco Meraki switches en 30 Allied Telesis switches op het tarmac en langs de landingsbanen. Het contract omvatte ook de migratie van de omgeving naar de BSCA/Nomios-tenant en de migratie van het IP-plan. Daarnaast voorziet het 5-jarige contract ook in eenmalige on-site consultancy- en analysediensten met het oog op toekomstige ontwikkelingen en uitbreidingen.
Langdurig partnership
"Het bijzonder korte tijdsbestek voor de migratie was een van de grootste uitdagingen, net als het feit dat de geïnstalleerde oplossing technologieën van verschillende leveranciers combineerde. Nomios is een Juniper Networks 'Elite Plus' partner, wat het hoogste niveau van certificering is," legt Daniel Naedenoen, account manager bij Nomios, uit.
Daniel Naedenoen voegt eraan toe dat de migratie is uitgevoerd zonder de minste onderbreking van de dienstverlening aan de gebruikers van de luchthaven. "BSCA wilde een partner die in staat was om deze verschillende technologieën te integreren, maar ook om de apparatuur in de loop der tijd te upgraden en het beheer en de ontwikkeling van de service te garanderen.”
Op langere termijn (het contract is ondertekend voor 5 jaar) verbindt Nomios zich ertoe BSCA te helpen om de verzamelde gegevens over passagiersstromen optimaal te benutten ten voordele van de luchtvaartmaatschappijen, uiteraard rekening houdend met de GDPR wetgevingen. Er zal bijvoorbeeld een oplossing worden ontwikkeld om passagiers- en bezoekersstromen in kaart te brengen en te analyseren, zodat BSCA de passagiersstromen op de luchthaven beter kan begrijpen, beheren en waar nodig verbeteren. Het zal ook mogelijk zijn om de grootte van de faciliteiten en teams af te stemmen op het vertrek en de aankomst van vliegtuigen. Het doel is om de organisatie van de luchthaven te optimaliseren, gepersonaliseerde diensten aan te bieden en reizigers te begeleiden.
Over BSCA
Brussels South Charleroi Airport N.V., de tweede luchthaven die de stad Brussel bedient, biedt toegang tot bijna 190 bestemmingen vanuit een snelle, gemakkelijk bereikbare hub. De luchthaven kan bogen op een rijke operationele ervaring en heeft tal van prijzen gewonnen voor zijn stiptheid en de kwaliteit van zijn diensten. Op dit moment werken er meer dan 3.000 mensen op Brussels South Charleroi Airport, waarvan bijna 800 rechtstreeks op de luchthaven. BSCA streeft ernaar om de luchthavenactiviteiten verder te ontwikkelen en zijn beleid te richten op het comfort van zijn verschillende klanten om aan al hun eisen te voldoen. Op nationaal niveau is BSCA de tweede drukste luchthaven in termen van passagiersverkeer en ontwikkelt het zijn vrachtactiviteiten.
Heb je een project dat je wil bespreken?
Wij horen graag meer over jouw security project, uitdagingen op het gebied van IT-infrastructuur of andere vragen. Bel ons op of laat een bericht achter.