Aan het begin van het jaar verschijnen er weer een hele zwik aan lijstjes van bloggers en organisaties die voorspellen wat het nieuwe jaar ons aan ontwikkelingen gaat brengen. Ik lees deze artikelen altijd met veel belangstelling, ze laten me reflecteren op wat ik aan het doen ben en of ik op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen.
Controle op je eigen data
Er wordt steeds meer data verzameld die inzichtelijk maakt hoe ons leven er uit ziet, maar met name ook vertelt hoe ons leven er uit zal gaan zien. De bekende Facebook case is daar het mooiste voorbeeld van. Een dame kreeg advertenties van babyspullen aangeboden, terwijl ze zelf nog niet eens wist dat ze zwanger was....maar ze was het wel!
Ik zie dat de meest ingenieuze oplossingen worden ontwikkeld om data te verzamelen en in te zetten voor commerciele doeleinden. Veel van deze ideeën helpen om het leven gemakkelijk en aangenaam te maken, maar ik begrijp dat men bang is dat de privacy hier volledig uit het oog wordt verloren. Iedere app of toepassing die je installeert vraagt of er gebruik gemaakt mag worden van je data.....1 woord, gevaarlijk! Want welke data geven we af en willen we deze data eigenlijk wel afgeven?
De positieve kant is dat we door data bijvoorbeeld rampen steeds beter kunnen voorspellen en de AIVD meer informatie krijgt voor de profilering van potentieel ‘gevaarlijke’ personen binnen onze maatschappij. Iedereen probeert, gedacht vanuit het individu, nou eenmaal zijn eigen land, groep of persoon beter te maken. Stel dat we daar een algoritme voor zouden kunnen ontwikkelen?
Marketeershemel
Het is duidelijk, er ontstaat steeds meer data die voorspelt wat de volgende actie zal zijn en ons kan helpen bij het maken van beslissingen over het leven. Het enige wat marketeers moeten doen is controle krijgen over de data en logica ontdekken in welke gevolgen bepaalde acties zullen hebben.
Goed nieuws voor de marketeer, maar ook voor de consument. Waarom niet de controle nemen over je eigen data en deze in je voordeel gebruiken. De Microsoft HoloLens die de uitkomst van onze beslissingen op voorhand in kaart brengt, een in-ear-stem die suggesties doet voor de meest logische keuze waarmee het gewenste doel wordt bereikt.
Investeren in data is het beste wat een marketeer kan doen. Toen ik laatst de film ‘The Imitation Game’ zag, over het leven van Alan Turing en de Turing machine, leerde ik dat de Tweede Wereld oorlog is beslist op basis van het gebruik van algoritmen.
Ik hoop op commerciële wiskundigen, die applicaties zullen ontwikkelen die data analyseren en trends inzichtelijk maken. Ingenieuze wiskundigen die door middel van algoritmen data commercieel bruikbaar kunnen maken. Ik kan bijna niet wachten tot dat deze er zijn....en in de tussentijd ga ik gewoon door met het verzamelen van alle data, van iedereen.
Onze data of ‘Nostro data’ zullen marketeers uiteindelijk voorspellen wat de volgende beslissing van een individu zal zijn ”Toch die skivakantie, die nieuwe leren schoenen of de oldtimer waar je naar zocht”.
Sjors Teeuwen is 29 jaar en Marketing Manager van Infradata. Vanuit zijn basis in Nederland geeft hij vorm aan de marketing voor alle vestigingen van Infradata (Nederland, België, Polen, Duitsland en Engeland).