Met het nieuwe jaar voor de boeg vraag ik me als commerciant altijd af wat de kiloknaller van het jaar zal gaan worden. Misschien niet het aller charmantste om te zeggen, maar ik ben er om te verkopen niet waar? En verkopen begint vaak met een goed verhaal, waar iedereen wat van wil vinden; gevolgd met de presentatie van een product waarmee u, uw net gratis verworven probleem, als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.
Buzzzzzzzzzzzz…..
Nou hebben in mijn optiek de marketeers van de grote ICT fabrikanten er een handje van om elk jaar een nieuwe afkorting tot Buzz-woord te verkiezen. Zo een waar heel veel over kan worden gekletst, waar iedereen een mening over heeft, maar vooral… waar we uiteindelijk heel veel doosjes bij kunnen verkopen. Kortom een nieuwe afkorting voor jongens zoals ik om lekker mee de straat op te kunnen gaan en volgens mij …. zou dat dit jaar …. wel eens de ‘al een tijdje voor reuring zorgende’ afkorting SDN kunnen zijn…
De ‘S’ van…..
SDN (staat voor Software Defined Networking, maar dat wist u natuurlijk al lang) heeft namelijk alle ingrediënten om weer heerlijk wat uurtjes af te reutelen aan de vergadertafel. Het wordt namelijk bijzonder ingewikkeld gebracht; je blijft je afvragen “heb ik dit eigenlijk wel nodig?”; en het heeft net dat sexy vleugje “maar wanneer moet ik dan instappen?” over zich heen zodat er eindeloos over kan worden door gezeverd en af getwijfeld. Denkt u maar eens terug aan hoe we dat in de begin jaren van Cloud, en BYOD hebben gedaan.
In de hoop u (en mezelf) wat overbodige vergaderuurtjes te besparen biedt ik u dan ook als nieuwjaarsgroet een paar alinea’s marketing ontrafeling en mijn bescheiden versimpelde uitleg van deze gehypte afkorting aan.
Hyper Hyper…..
Als je de marketeers moet geloven gaat SDN hoofdzakelijk over provisioning, ofwel het intelligent en dynamisch kunnen distribueren van configuraties en instellingen van uw netwerk. Door dit centraal in te richten; kan het netwerk-management over meerdere OSI lagen heen acteren en rapporteren en biedt het u een scala aan nieuwe features, foefjes en mogelijkheden voor de toekomst.
Daarnaast biedt het ‘open karakter’ van het management (bieden ze zogezegd allemaal) de mogelijkheid om, via API’s als derde partij door te ontwikkelen, waarmee een scala aan innovatieve mogelijkheden binnen handbereik ligt. Van het dynamisch bandbreedte koppelen aan VM’s tot de volledige automatisering van het leveren van netwerkdiensten. Hun SDN productlijnen kunnen het al bijna allemaal.
SDN is dus iets wat u natuurlijk meteen wil, omdat uw klanten anders met hordes tegelijk naar de concurrent zullen rennen … aldus deze zelfde marketeers.
Of zit het toch anders…
Wat deze marketeers u niet vertellen over SDN, is echter dat de ware potentie van het concept nog veel verder gaat dan dat. Namelijk het volledig dynamisch aansturen van een merk en software onafhankelijke infrastructuur. En hier wringt nou precies de schoen…
SDN raakt namelijk de traditionele netwerkfabrikanten in het hart van hun verdien model. Deze fabrikanten hebben in het verleden altijd goed kunnen verdienen met dure licenties die voor functionaliteit op de rand van het netwerk moesten worden aangeschaft. Door SDN niet over een volledig, maar alleen een beperkt stuk van hun eigen portfolio aan te bieden trekken de meeste aanbieders hiermee een grote streep door deze potentiele ontwikkeling en houden ze dit traditionele verdienmodel halsstarrig overeind.
Een ander aspect van SDN is dat het fabrikanten dwingt om zwaar geforceerd door te ontwikkelen op hun meest kwetsbare punt, namelijk netwerk management. Door de overname frequentie van bedrijven als Cisco, Juniper en HP is er tot op heden niet een van die fabrikanten die daadwerkelijk voor haar volledige portfolio een management pakket biedt. De versnelde ontwikkeling hierop is in de basis positief, maar het is de vraag of het gepaard gaat met de kwaliteit die voor SDN nodig is, en het of de ontwikkeling door derden op de geboden “open API” platformen wel daadwerkelijk zo snel gaat als ze worden voorgespiegeld. Op echt sexy features is het waarschijnlijk dan ook nog even wachten dus.
Kiloknaller
Moet u dan toch nu al aan de SDN? Ja, u moet uiteindelijk wel aan de SDN. Deze beweging gaat op termijn namelijk echt zorgen voor een versimpeling van uw netwerkmanagement, een verbreding van uw diensten, een versnelling in uw time-to-market en het verhogen van uw beschikbaarheid. Maar wat in mijn optiek nog veel belangrijker is, is dat het u nu al de mogelijkheid biedt een veel beter schalende prijs per poort te realiseren; doordat u de intelligentie uit de rand van het netwerk haalt.
En ook al houden de grote netwerkspelers de markt nog op slot door slechts beperkte SDN varianten te lanceren op gelicenseerde switching/routing families zonder een goed gevulde “API” store... Maar let op! Waar marketeers zijn, vallen mooie kortingen te halen, en dat maakt SDN ongetwijfeld dit jaar tot de nieuwe kiloknaller dus…
In mijn optiek zouden de netwerkvraagstukken nu, dan ook nog meer over de kiloprijs dan over de uiteindelijke en onvoorspelbare ‘ontzorging’ van SDN moeten gaan. Want met de groeiende vraag naar 10GE bandbreedte in de markt zijn het nu vooral uw al dan niet routerende access poorten die uw prijspropositie naar uw klanten bepalen. Waar op 1GE connectiviteit de markt al redelijk gestabiliseerd is; vindt de komende jaren een strijd voor marktaandeel dan ook meer op deze hogere breedten plaats.
U kunt wat mij betreft dan ook weer uit uw vergaderkamer… en terug naar uw oude vertrouwde spreadsheet.
Mocht u me kunnen gebruiken voor nog meer ongezouten advies neemt u dan gerust contact op.
Ik wens u allen een effectief en succesvol 2014,
Jan-Willem Sipman
Sales Executive Infradata