Een Netwerk Operatie Center (NOC) is een centrale plek waar informatietechnologieteams voortdurend de prestaties en gezondheid van een netwerk bewaken. Het NOC is de eerste beschermingslijn tegen netwerkstoringen en -uitval.
NOC – Network Operation Center
Organisaties krijgen met een NOC volledig zicht op hun netwerken, zodat ze afwijkingen kunnen opmerken en dan ofwel maatregelen kunnen nemen om te voorkomen dat er problemen ontstaan, ofwel ze snel kunnen verhelpen als ze zich voordoen. Het NOC houdt onder meer toezicht op technologie en voorzieningen (van bedrading tot servers), draadloze netwerken, databases, firewalls, andere aangesloten netwerkapparatuur (waaronder Internet of Things apparaten en smartphones), telefonie, dashboards, en rapportage. Het NOC volgt niet alleen de oproepen van de klantendienst en de ticketsystemen van helpdesks, maar integreert ook met de netwerktools, wat een belangrijke bijdrage levert aan een goede klantervaring.
Een NOC kan in eigen huis worden opgezet en on-premise worden gehuisvest, vaak in een datacentrum, of de rol kan worden uitbesteed aan een externe organisatie die gespecialiseerd is in netwerkbewaking en infrastructuurbeheer. Ongeacht de opzet is NOC personeel verantwoordelijk voor het opsporen van problemen en het snel oordelen over hoe die op te lossen.
Wat is precies de functie van een NOC?
Het doel van elk Network Operations Center is optimale netwerkprestaties en -beschikbaarheid te handhaven en tegelijk een continue uptime te garanderen. Het NOC is verantwoordelijk voor een hele reeks vitale activiteiten, waaronder:
- Bewaking van het netwerk op problemen die onmiddellijke aandacht vereisen, vooral die welke van buiten de netwerkperimeter komen.
- Beheer van servers, netwerken, en toestellen, met inbegrip van software-installatie, upgrades, probleemoplossing, en distributie over alle apparatuur is inbegrepen.
- Reactie op incidenten, waaronder het verhelpen van stroomstoringen en problemen met communicatielijnen.
Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van een NOC?
Tot de technici die in het NOC werken behoren ingenieurs, analisten, en operators. Het personeel heeft gespecialiseerde kennis en vaardigheden nodig om prestatieproblemen in het netwerk te bewaken, te beheren, en snel op te lossen. Dat soort expertise ligt vaak buiten het bereik van de gemiddelde IT specialist. De technici hebben meestal een grote hoeveelheid werkervaring, vooral op het gebied van netwerkbewaking en het ontwikkelen van hulpmiddelen. Velen van hen hebben ook geavanceerde diploma's op hun vakgebied.
Omdat veel kleinere bedrijven niet de middelen hebben om een groot team alleen aan netwerkprestaties te wijden, bieden externe dienstverleners managed network services aan als alternatief voor in-house NOC.
Wat is het verschil tussen een NOC en een SOC?
De beveiligingsconditie van een organisatie wordt continu bewaakt, opgespoord, en geanalyseerd door een Security Operations Center (SOC). Het verschilt van een NOC omdat dat zich bezighoudt met netwerk prestaties en beschikbaarheid.
Het opsporen en verhelpen van storingen die de netwerksnelheid en -beschikbaarheid kunnen verminderen is de verantwoordelijkheid van technici in het NOC. Terwijl technici in het SOC verantwoordelijk zijn voor het opsporen van cyberveiligheidsbedreigingen en het reageren op incidenten. Het SOC is ook verantwoordelijk voor de beveiliging van consumentengegevens en de bescherming van intellectuele eigendom.
In tegenstelling tot het NOC, dat verantwoordelijk is voor het afhandelen van netwerkgebeurtenissen die regelmatig zijn en zich op natuurlijke wijze voordoen, is het SOC verantwoordelijk voor het reageren op aanvallen van buitenaf die gericht zijn op het netwerk van de onderneming.
Kan een NOC ook SOC functies vervullen?
Het is mogelijk een NOC te gebruiken om kwetsbaarheden in de beveiliging te bewaken en te verhelpen wanneer een afzonderlijk NOC en SOC niet haalbaar zijn. NOC's kunnen beveiligingsbedreigingen voor netwerkprestaties opsporen en snel en doeltreffend reageren. Maar het is dit laatste punt dat van belang is. Technici moeten alert zijn op mogelijke beveiligingsproblemen en voorbereid zijn om ze aan te pakken. Het is moeilijk om technici te vinden die zowel in netwerkprestaties als netwerkbeveiliging bedreven zijn.
Behalve het juiste balans van vaardigheden, zou een op beveiliging gericht NOC ook de juiste hulpmiddelen nodig hebben om beveiligingsproblemen op te lossen. Een voorbeeld van zo'n technologie is een Security Information and Event Management (SIEM) systeem, dat volledig zicht geeft op alle netwerkactiviteit. Gegevens worden verzameld uit allerlei bronnen op een netwerk en in real-time geanalyseerd, zodat er op de bevindingen kan worden gereageerd. Kortom, SIEM automatiseert een groot deel van het werk van een typisch SOC team. Dit vergroot het probleembewustzijn en vermindert tegelijk het aantal valse positieven, waardoor een volledig bemand NOC de zaken beter in de gaten kan houden.
Werk aan je organisatie, niet je netwerk
Tijd is een zeer waardevolle resource. Door te kiezen voor managed network services heeft je IT team meer tijd om aan bedrijfsdoelen te besteden in plaats van aan het beheer van het netwerk. Als betrouwbare partner met tientallen jaren ervaring in het wereldwijd beheren van netwerken, zorgen wij ervoor dat je netwerken betrouwbaar, up-to-date, veilig en met de snelheid werken.
Ons team staat voor je klaar
Wil je meer weten over dit onderwerp? Laat een bericht of je nummer achter en we bellen je terug. We helpen je graag verder.
Gerelateerde updates
Mist AI
Juniper Mist POC: Wat is het en waarom heb je het nodig?
Een Proof of Concept (POC) met Mist stelt organisaties in staat om uit eerste hand de transformerende mogelijkheden van AI-gestuurde netwerken te ervaren.
Richard Landman
Netwerk security
Junipers voor vierde jaar op rij Leader in het Gartner Magic Quadrant
Het herhaalde leiderschap van Juniper Networks in Gartner's Magic Quadrant onderstreept zijn innovatieve voorsprong in wired, wireless en indoor location technologie.
Network automation
Hoe automatisering jouw tools en processen centraliseert: Een reis naar verbeterde IT-efficiëntie
Automatisering brengt een transformatie teweeg in IT-rollen, bundelt hulpmiddelen voor meer efficiëntie, stimuleert innovatie, en markeert het begin van een nieuw tijdperk van strategische groei binnen de sector.